Vi ger Nynäshamn vind i seglen!

Den moderata visionen för Nynäshamn

Moderaterna har, efter 103 år av socialdemokratiskt styre, gjort historia genom att samla ett alternativ för Nynäshamn. Vi Moderater har samlat en Allians kring våra gemensamma frihetliga värderingar och en tydlig vision för ett bättre, starkare och friare Nynäshamn.

Moderaterna i Nynäshamn satsar på kommunens kärnuppdrag. Det här innebär att vi omfördelar mer resurser till kommunens förvaltning och underhåll vilket i sin tur skapar fler möjligheter till nya investeringar och satsningar. Just nu utvecklas Nynäshamn från traditionell industristad till attraktiv skärgårdsstad med en unik blandning av hav, tätort och landsbygd. Vi behöver värna det bästa med vår historia men också dra nytta av den stora potential som är delvis outnyttjad.

Vi vill att Nynäshamn ska vara Stockholms läns vackraste, tryggaste och mest välskötta kommun. Där vårt fokus på god förvaltning och ansvarsfull ekonomi kan fortsätta omsättas i satsningar på skolan, äldreboenden, stads- och landsbygdsutveckling. Nynäshamns natur och skärgårdskaraktär i kombination med närheten till Stockholm ger kommunen en unik möjlighet att erbjuda människor en livskvalitet som få andra kommuner kan mäta sig med. Nynäshamn är helt enkelt en plats för livets alla skeenden.

Politikens primära uppdrag blir då att ha svar på de praktiska frågor människor har när de väljer plats att bo, verka och leva på. Kommunen ska vara trygg och levande och vardagen med skola, arbete och transport behöver fungera. Här under ”vår politik” presenterar vi allt vi har åstadkommit sedan vi tog över 2018 efter 103 år av socialdemokratiskt styre och vad vi vill fortsätta utveckla för att Nynäshamn ska realisera sin fulla potential.

Om du gillar vad vi står för, uppskattar det vi genomfört och sympatiserar med vår vision för Nynäshamn och det vi vill göra framöver, bli gärna en del av Team Nynäs och hjälp oss nå framgång i det som kommer bli ett vägval för Nynäshamn 2026.

Satu Goldbech, ordförande för Moderaterna i Nynäshamn

Kommunstyrelsen

Moderaterna står för en trygg och ansvarstagande politik. Grunden för en väl fungerande kommunalt finansierad verksamhet är en stark ekonomi i ordning och reda. De senaste åren har vi därför lett reformeringen av den kommunala ekonomin, och stärkt kommunens soliditet och handlingsutrymme. Vi har på detta sätt skapat förutsättningar för kommunen att utvecklas.

Familj och Omsorg

Grunden för ett tryggt samhälle läggs i familjen. För de gemensamma angelägenheterna ska invånare i Nynäshamn kunna känna en trygghet i att kommunen lever upp till sina åtaganden. Det innefattar exempelvis att känna trygghet på gator och torg, att vård och omsorg finns tillgänglig och håller hög kvalitet samt att barn och ungdomar får en god utbildning och säkra fritidsaktiviteter.

Trygghet och Samhällsbyggnad

Det ska vara attraktivt att bo i Nynäshamn. Vi verkar för att det ska finnas boendeformer i vår kommun som passar människors behov. Därför är vi positiva till utveckling i hela kommunen med en mångfald av upplåtelseformer.

Arbete och Transport

Vi värnar kommunens redan etablerade företag och det kan inte nog understrykas att kommunen är en serviceorganisation. Samtidigt måste nyföretagande både uppmuntras och underlättas. Arbetet med den lokala handlingsplanen för bättre företagsklimat måste fortsätta med än större fokus och kraft på de viktigaste frågorna för våra företag.

Natur och Fritid

Vi moderater vill erbjuda en meningsfull fritid för alla medborgare oavsett ålder, vare sig du föredrar fysisk aktivitet eller vill uppleva natur och kultur. Vi ser även fördelar med att kulturen förenar och integrerar invånare oavsett ursprung. Vi vill marknadsföra Nynäshamn som en kommun för kultur inom till exempel musik, revy, dans och teater.