Rädda Hamnvik!
Vi måste rädda Hamnvik.
En både uppskattad och välanvänd grön oas i vår stad, utgör en stor del av det som gör Estö och Sandhamn unikt, riskerar nu en kraftig exploatering.
Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna vill nämligen låta Nynäshamnsbostäder och NCC bygga närmare 60 radhuslägenheter i dagens lilla grönområde. Med stora tillhörande parkeringsytor. Det skulle drabba tillgången till grönytor för rekreation, skapa trafikproblem i området och platsen ligger dessutom precis intill kvarter som identifierats som särskilt värdefulla för stadens kulturmiljö. Det ska vi bevara, inte bygga bort!
Det här är enligt oss moderater helt fel plats för en kraftig förtätning men förslaget har stöd av både Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna.
Därför behöver vi nu din hjälp för att rädda Hamnvik.
Gör din röst hörd genom att skriva under namninsamlingen på:
Fakta om planerna i Hamnvik:
Nynäshamnsbostäder har tillsammans med NCC begärt planbesked för att bygga närmare 60 radhuslägenheter i Hamnvik på det så kallade Guldbröllopsminnet och i slutet av Torparegränd.
Utöver dessa vill man asfaltera yta för över 60 parkeringsplatser, på en av Nynäshamns mest uppskattade grönytor.
När ärendet behandlades i kommunstyrelsen yrkade Socialdemokraterna bifall och lämnade in ett yttrande som tillstyrkte planbesked.
När ärendet behandlades i kommunstyrelsen framförde Sverigedemokraterna att de var positiva men var tvungna att gå med på en återremiss.
Både Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har representanter i presidiet för Nynäshamnsbostäder som skickat in ansökan.
Moderaterna är, tillsammans med Alliansen, självklart emot en såhär kraftig exploatering av det uppskattade grönområdet.