320 dagar kvar till maktskifte!

Nu är det 320 dagar kvar till maktskifte i Sverige!

I helgen var det arbetsstämma i Helsingborg  för Moderaterna, där vår partiledare Ulf Kristersson höll ett tal och här kommer en liten sammanfattning.

Senast vi träffades i det här formatet var i Västerås för nästan två år sedan. Fler än jag har sett fram emot det här. Under de kommande dagarna ska vi diskutera och bekräfta vår idégrund – som i all enkelhet sammanfattas i titeln på det nya idéprogrammet: Frihet och ansvar. Vi ska slipa på detaljerna i de konkreta reformer som tar tag i vår tids stora problem och tar fasta på vår tids stora möjligheter.

Så bra att vi träffas i Skåne och här i Helsingborg. I somras fyllde Ella Tengbom-Velander 100 år. 1967 blev hon Sveriges första kvinnliga kommunalråd, här i Helsingborg. För två år sedan hade jag förmånen att dela ut Moderaternas allra finaste utmärkelse – vår förtjänstmedalj – till Ella.

Med mig hos Ella var Peter Danielsson, som idag är hennes efterträdare. Det här är ju din hemstad, Peter. Men det är nästan också min: Här föddes min mormor och här föddes min mamma. Här levde mina morföräldrar i en etta på Traktörsgatan. I Helsingborg är det inte bara Ella som får medalj, utan även kommunen. Vilka framgångar ni har haft. Pris för årets tillväxtkommun. Pris för årets miljökommun. Det säger mycket om politiken, men också om det politiska ledarskapet.

Här finns visioner och ambitioner. Men också det prestigelösa politiska hantverket. En del partier ställer nu politiken mot det näringsliv som är Sveriges nya miljörörelse. Här i Helsingborg, ser de tvärtom till att politiken och förvaltningen jobbar tillsammans med andra som vill göra skillnad. Det är så moderatledda kommuner som Helsingborg, Stockholm eller Mariestad visar vägen, när det gäller grön omställning, tillväxt och innovationer. Med samma driv bryter Växjö och Solna ny mark med sin lokala arbetslinje. Och andra följer efter.

Runt om i Sverige görs också stora insatser mot gängen, klanerna och tystnadskulturen. Under hösten har jag varit i Linköping och Göteborg. Läser man alla topplistor över Sveriges bästa företagsklimat, så hittar man Härryda, Höganäs, Trosa, Vellinge, Lidingö, Båstad, Nacka, Götene och många andra moderatkommuner.

Sen är det omöjligt att inte inspireras av Moderaterna i Nynäshamn, Askersund, Karlskoga, och i region Dalarna, där vi efter förra valet bröt evighetslånga socialdemokratiska maktinnehav. Häromveckan var jag i Surahammar. Där tog det fyra månader för ett nytt S-kommunalråd att slarva bort 100 år av styre. Nu leder Moderaterna kommunen framåt. Blickar vi mot valet, så vill jag jobba med vårt folk i Malmö, Uppsala, Västerås, Norrköping, Tyresö, Sundsvall, Kalmar, Umeå, Jönköping, Örebro – och med ännu fler kommuner där vi just nu är i opposition, men siktar på maktskifte.

Vi moderater är inte bara med och styr i över 160 kommuner, utan även i 13 av landets 21 regioner. Ert operativa ledarskap har prövats under pandemin – och ni har bestått provet. Tusen tack! Ni gör mig stolt.

Och allra sist: Vi är i Skåne och här regerar Carl Johan Sonesson. Fler än jag följde hans dagliga Coronauppdateringar på. De kommer bilda skola för nationell kriskommunikation. Carl Johans signum är klarspråk och värme. Direkt relation till tusentals väljare.

Jag skulle faktiskt vilja att den nationella politiken blev lite mer som den lokala politiken, när den är som allra bäst. Konkret och handfast. Lite mindre fokuserad på låsningar, lite mer intresserad av lösningar. Gärna prat, men framför allt resultat. Det är så Elisabeth Svantesson har utövat sitt ledarskap i riksdagens finansutskott. Samlat majoriteter från Vänsterpartiet till Sverigedemokraterna för nödvändiga beslut som räddat svenska jobb och svenska företag.

Nu är det 325 dagar kvar till valet. Tillsammans ska vi ge Sverige en ny kurs, en ny regering och ett nytt hopp.

Nu får vi ordning på Sverige!

Läs Ulf Kristerssons tal i sin helhet här.