Moderaterna i Nynäshamns Intranät

Harrys brev Vecka 4 – 2021

Så var det åter dags att försöka få ner några rader i det här sporadiskt kommande brevet. Sedan förra brev har vi avverkat ett glöggmingel via Zoom där vår partiordförande Ulf Kristersson medverkade och gav oss väldigt peppande ord på vägen. Jag måste erkänna att jag själv var lite skeptisk till en digital glögg, men kan bara konstatera att det var väldigt lyckat och lyckat med råge.  Hoppas att vi kan göra om liknande event, även om jag i grunden ser fram mot att vi snart ska kunna mötas på riktigt, då man visserligen kan göra mycket digitalt, men inte allt. Lite roligt var att Solna var snabba på att planka vår idé om digital glögg och körde ett liknande upplägg ett par veckor efter oss.

Egentligen skulle vi ha en utvecklingsdag för alla våra politiker den 6/2, med sikte på valvinst 2022.  Vi skulle ha gästats av moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer och det såg ut att bli en väldigt bra övning.  Nu kommer vi i stället ha ett mindre planeringsmöte samma dag, vilket ger oss möjligheter att förbereda en ännu bättre utvecklingsdag längre fram. Datum är inte fullständigt spikat ännu, men mer planering ger ännu bättre förutsättningar.

Den moderata partiföreningen kommer att ha årsmöte lördagen den 13 mars där det som vanligt ska väljas styrelse, men denna gång även nomineringskommittéer inför valen 2022, förbundsstämmoombud och en del annat.  Årsmötet 2021 kommer även det att genomföras digitalt om inget spektakulärt inträffar. Ni som är medlemmar i moderaterna kan i vart fall notera datum i kalendern och vänta på att formell kallelse landar i er mailbox alt. brevlåda.

På tal om medlemmar så lär det glädjande nog kommit in flera nya medlemmar till moderaterna den sista tiden och vi får hoppas att den ökande trenden håller i sig och till och med ökar ytterligare.  Här är det ju en del som blir medlemmar för att de delar våra idéer, men kanske inte tänker så mycket på att bli aktiva. Jag skulle dock vilja att fler tänker på att bli aktiva medlemmar, då det är bästa sättet att påverka politiken i vardagen.  En sak som här är viktig att tänka på och det är den moderata listan till valet 2022, dit vi ju vill få in så många nya namn som bara är möjligt.  Tänk dock särskilt på att sista dagen att bli medlem för att kunna kandidera i valet 2022 är den 30 juni 2021 och dit är det inte så långt.

I juli är det för sent.

Lokalt har ännu inte hänt så mycket sedan första brevet. Vi har haft nämndmöten, kommunstyrelse och kommunfullmäktige, men det har varit relativ lugnt ännu.  Det har ju bildats ett nytt oppositionsblock på vänsterkanten, där Sorundanet nu även ingår formellt. Man har av okända skäl valt att kalla sig ”Demokratisk Allians” ett namn som annars brukar användas av grupper som står på väldigt långt till höger, men det är en annan sak.

Vi får se vad framtiden har att bjuda på.  Vi får ändå hoppas att 2021 blir väldigt mycket bättre än 2022 och med den opposition vi nu har och på det sätt den agerar, läggs en god grund för att vi ska kunna fortsätta utveckla Nynäshamn även efter valet 2022.   Men det krävs mycket arbete på vägen dit ändå.

Ta vara på er och tänk åter igen på att hålla avstånd, tvätta händer, samt att på alla möjliga sätt försöka hålla Coronan borta.

Glöm inte att stötta våra lokala företag och gå gärna in på Allians för Nynäshamns Facebooksida.

Harry