Marcus Svinhufvud

Skriv till mig

Lär känna Marcus

Familj

Jag bor i en villa med min fru Katarina, och mina tre barn Kerstin (15), Gustaf (13) och Ingrid (10), samt vår hund Leeloo – som är en Jack Russell terrier.

Vad är det bästa med det området du bor i?

Det är nära till allt man behöver. Skolor, affärer, promenadstråk. Ett lugnt område med trevliga grannar.

När blev du politiskt aktiv och varför?

Jag blev politiskt aktiv 2014, vilket var en fortsättning på mitt engagemang i en föräldragrupp som förde dialog med kommunen kring olika frågor som rörde Segersäng – där vi bodde då. Jag ville framför allt förbättra situationen i våra skolor och förskolor, både när det gäller miljön i lokaler, men även för att lyfta kvaliteten på skolorna. Vi har bra skolor och förskolor i kommunen, men styrningen och ledningen från framför allt politiskt håll har varit svag under decennier. Så det behövdes verkligen en förändring, och den ville jag vara med och leda.

Vad är din motivation idag för att ställa upp som kandidat för Moderaterna i Nynäshamn?

Vi har haft drygt tre år på oss att vända en kommun som var i nedåtgående spiral under många år. Vi har gjort massor på den tiden vi haft, inte minst när det gäller ordning och reda i ekonomi och organisation, men även i att fokusera på kvalitetshöjande insatser som har grund i forskning och beprövad erfarenhet. Vi har även lagt mycket energi på att få ordning på alla kommunens lokaler. Vi är verkligen på rätt väg, och det kommer att behövas två mandatperioder till innan vi är klara med omställningen. Så jag vill vara en del av, och leda denna förändringsresa.

Vilka områden inom den lokala politiken intresserar dig mest och varför?

Skolan är grunden i samhället, och jag vill verkligen lyfta fokus på kunskap och vikten av utbildning. Med en bra start där alla barn ges möjlighet att utvecklas så skapas goda förutsättningar för dem att nå sina drömmars mål. Så att utveckla förskolan och skolan är det som intresserar mig mest.

Om du fick bestämma själv, vad skulle ditt första beslut vara för ett bättre Nynäshamn?

Det finns så mycket som behövs göras, och det är så många viktiga områden där bollen redan är i rullning. Så det är svårt att säga bara ett beslut. Men något jag verkligen brinner för är att utveckla hamnen så att gästhamnsområdet kan bli större, och att mer av färjetrafiken flyttar till Norvik. Då skulle vi kunna göra hamnområdet mer tillgängligt för alla med parker, strandpromenad, restauranger, och bostäder.

Lyssna på Marcus

En dag i Marcus liv

Häng med Marcus Svinhufvud (M) idag och upplev en dag i hans liv 😉

Arbetsdagen inleddes tidigt med en stund framför datorn och många mail att läsa och skriva. Det är dels mycket att göra i det ordinarie jobbet som ordförande i barn- och utbildningsnämnden, men nu är det även mycket som ska planeras inför valet. Jag är en del av vår kampanjgrupp och det ska planeras affischer, annonser, och kampanjer.
Efter det hade jag ärendeberedning med den nya förvaltningschefen Pär Olsson. Detta möte har vi innan vi sätter dagordningen för arbetsutskottet, som är det beredande mötet inför nämndsammanträden.
På väg till Capio Sankt Görans Sjukhus för att se den nya förlossningsavdelningen som öppnar i april 2023. Vi fick även träffa VDn som berättade om framför allt hjärtsjukvården som rankas som bäst i Sverige. 👍
Marcus Svinhufvud (M)
Resan till och från Stockholm tar ca 55 minuter. Förr var det svårt att jobba men nu kan man både prata i telefon och maila på tåget. Man sitter dessutom bekvämt och det är lugnt och tyst. Det märks att Stockholm är i topp i internationella jämförelser av kollektivtrafiken. 👍

#följmindag #moderaterna #kollektivtrafik #regionstockholm #nynäshamn

Kvällens möte med den lokala föreningen inleds med genomgång av kommande kommunstyrelsemöte och leds av Harry Bouveng. Efter mötet går Harry till kommunhuset för möte med våra alliansvänner.
Då fortsätter vårt medlemsmöte med rapportering från de olika nämnderna. Just denna gång gick vi istället laget runt för att få lite mer insyn i arbetet i Upphandlingsnämnden, Överförmyndarnämnden, Östra Södertörns samordningsförbund och Valnämnden. Samt lite information från kommunfullmäktiges ordförande Fredrik Sönnergren.
Strax efter 20:00 bar det av hemåt för att titta på lite VM-hockey. Sverige vann! 🇸🇪
Tack för att ni följde en dag i mitt liv 😉