Namn: Marcus Svinhufvud

Skriv till mig

Lär känna Marcus

Familj

Jag bor i en villa med min fru Katarina, och mina tre barn Kerstin (15), Gustaf (13) och Ingrid (10), samt vår hund Leeloo – som är en Jack Russell terrier.

Vad är det bästa med det området du bor i?

Det är nära till allt man behöver. Skolor, affärer, promenadstråk. Ett lugnt område med trevliga grannar.

När blev du politiskt aktiv och varför?

Jag blev politiskt aktiv 2014, vilket var en fortsättning på mitt engagemang i en föräldragrupp som förde dialog med kommunen kring olika frågor som rörde Segersäng – där vi bodde då. Jag ville framför allt förbättra situationen i våra skolor och förskolor, både när det gäller miljön i lokaler, men även för att lyfta kvaliteten på skolorna. Vi har bra skolor och förskolor i kommunen, men styrningen och ledningen från framför allt politiskt håll har varit svag under decennier. Så det behövdes verkligen en förändring, och den ville jag vara med och leda.

Vad är din motivation idag för att ställa upp som kandidat för Moderaterna i Nynäshamn?

Vi har haft drygt tre år på oss att vända en kommun som var i nedåtgående spiral under många år. Vi har gjort massor på den tiden vi haft, inte minst när det gäller ordning och reda i ekonomi och organisation, men även i att fokusera på kvalitetshöjande insatser som har grund i forskning och beprövad erfarenhet. Vi har även lagt mycket energi på att få ordning på alla kommunens lokaler. Vi är verkligen på rätt väg, och det kommer att behövas två mandatperioder till innan vi är klara med omställningen. Så jag vill vara en del av, och leda denna förändringsresa.

Vilka områden inom den lokala politiken intresserar dig mest och varför?

Skolan är grunden i samhället, och jag vill verkligen lyfta fokus på kunskap och vikten av utbildning. Med en bra start där alla barn ges möjlighet att utvecklas så skapas goda förutsättningar för dem att nå sina drömmars mål. Så att utveckla förskolan och skolan är det som intresserar mig mest.

Om du fick bestämma själv, vad skulle ditt första beslut vara för ett bättre Nynäshamn?

Det finns så mycket som behövs göras, och det är så många viktiga områden där bollen redan är i rullning. Så det är svårt att säga bara ett beslut. Men något jag verkligen brinner för är att utveckla hamnen så att gästhamnsområdet kan bli större, och att mer av färjetrafiken flyttar till Norvik. Då skulle vi kunna göra hamnområdet mer tillgängligt för alla med parker, strandpromenad, restauranger, och bostäder.

Lyssna på Marcus